For at du kan gå online er der nogle informationer der skal være på plads, hvad enten vi ligger info ind for dig, eller du gør det selv.
Domænenavn
Kategorier
Produktinformation
Kontaktinformation
Fragtpris og leveringstid
Handelsbetingelser
Cookie- og privatlivspolitik
Betalingsgateway og Indløsningsaftale
Om os / Om virksomheden
Informationer vi skal bruge fra dig
Du skal sikre dig at du ejer dit domænenavn (eks. butiksnavn.dk), så hvis du ikke allerede har købt domænet, så gør det nu. På den måde sikre du dig at ingen andre snupper det for næsen af dig.
Køb det evt. Her: https://www.unoeuro.com/domains/ eller https://web.gratisdns.dk/
Du skal lave en liste over de kategorier, du ønsker der skal være i shoppen, gerne med underkategorier hvis det er nødvendigt. Vi anbefaler, at du ikke opretter mere end max 6 – 7 hovedkategorier/emner.
Det er vigtigt, at du er god til at lave en skarp opdeling, da det gør det lettere for dine kunder at finde præcis dét de leder efter.
Den kunne se sådan ud:
Etc.
Kategorierne benyttes til at placere dine produkter logisk i administrations delen af systemet, men naturligvis også som en del af menu strukturen som dine kunder ser.
Brug tid på det. Google "bedømmer" din side ikke kun efter indholdet på siden, men også ud fra hvor brugervenlig siden er.
Det er vigtigt at blive fundet på Google, for at få øget salg. Så kom godt fra start.
For hver kategori har du mulighed for at indtaste følgende information.
Alle felter med * er obligatoriske og skal derfor udfyldes.
Eksempel herunder på hvordan de 5 felter bliver vist i frontenden.
Den største udfordring ved at sælge på nettet, frem for i en fysisk butik, er at kunden ikke kan se, føle og afprøve produktet.
Derfor vil vi anbefale dig at du gør dig meget umage med dine produktsider. Hvis du gør det, slår du to fluer med et smæk.
Du hjælper din kunder, samtidigt med at du øger dine muligheder for at blive fundet på Google og andre søgemaskiner.
Herunder beskriver vi de felter vi anbefaler du udfylder.
Alle felter med * er obligatoriske.
Hvis du selv indtaster dine varer, så behøver du ikke at lave listen på forhånd, men det er en rigtig god ide at gøre, for at have styr på sine varer.
Fælles for Attributes og Options er at de oprettes et centralt sted og så tilføjes under det enkelte produkt. Så man ikke skal bruge tid på at skrive f.eks "ekstra small" hundredvis af gange. Se evt. Attributes og Options (link mangler)
Hvis du er i tvivl om noget så bare spørg.
Det er vigtigt at der fremgår både firmanavn, adresse, CVR-nr., telefonnummer og en emailadresse på webshoppen.
Jo flere kontaktinformationer der fremgår, des mere troværdig virker din webshop. Hvilket betyder at kunderne vil føle sig mere tryg ved at handle hos dig.
Du skal vælge en leverandør til fragt og der er efterhånden en del firmaer på markedet. Det er altid en aftale du skal indgå mellem dig og fragtleverandøren.
Til fragt i Danmark anbefaler vi GLS eller Pakkelabels.dk. Hvis du er i tvivl eller behov for at få afklaret dine muligheder, så kontakt os.
Du skal gøre dig nogle overvejelser omkring prisen på afsendelse af pakker. Du vil modtage nogle priser fra din fragt leverandør som du kan gøre brug af.
Vi anbefaler at du har en standard fragtpris og fri fragt over et fast beløb. Vi er godt klar over, at der kan være undtagelser fordi dine varer enten er tunge eller store, men gør fragtpriser så gennemskueligt som muligt.
Typisk vil du kunne tilbyde:
Du skal også angive forventet leveringstid. At kunden både kan se at varen er på lager (evt. antal på lager), samt hvor lang leveringstiden er, det skaber tryghed og sikkerhed over for kunden, hvilket med garanti vil påvirke dit salg.
Der betingelser der skal være opfyldt i forhold til dine handelsbetingelser, i forhold til forbrugeraftaleloven. Hvis du ikke sikre dig, at dine handelsbetingelser er korrekte så kan det koste dig dyrt. Det er også derfor at en kunde ikke kan gennemføre et køb på din shop, hvis de ikke godkender dine handelsbetingelser, grundet din oplysningspligt som online forhandler.
De skal som minimum indeholde følgende punkter:
Der findes en masse tilgængelige skabeloner online og vi hjælper også gerne med rådgivning, men tager ikke ansvar for jeres Handelsbetingelser. Det er et juridisk dokument og i bør behandle det som sådan.
Du er som online forhandler forpligtet til at overholde persondataloven, og dine kunder har ret til at få indblik i hvilke personfølsomme oplysninger du opbevarer, og hvordan. Derfor er det også vigtigt at du oplyser dette til dine kunder.
Der findes der en masse skabeloner på nettet. Hvis du ikke selv kan finde en så kan du tage udgangspunkt i denne og derefter retter den til: http://minecookies.org/skabelon-til-cookie-og-privatlivspolitik/
For at modtage betaling online skal du bruge en betalingsgateway, som er dét betalingsvindue dine kunder indtaster deres kreditkort oplysninger på. Denne koster normalt mellem 99 – 300 kr. pr. måned.
Hvilken betalingsgrateway og indløser der passe bedst til din butik afhænger meget af forventet antal ordre per måned, ordreværdig og hvilke kort du ønsker at dine kunder skal kunne betale med.
Der er lavet en beregner her: https://kortgebyr.dk/
Vi understøtter som standard:
QuickPay
Epay
Bambora
Paypal
Stripe
Hvis du ønsker andre muligheder så kontakt os. Vi anbefaler Bambora som betalingsgateway og indløser som udgangspunkt (understøtter som standard Visa, Mastercard og Maestro).
For at lave en aftale omkring betalingsgateway og indløseraftale så skal du kontakte kontakte firmaet direkte. Vi assistere gerne men aftalen bliver mellem dig og det ønskede firma.
Ud over, at en god og fyldestgørende beskrivelse af firmaet giver troværdighed overfor jeres kunder, så er det også et af de krav der skal opfyldes, for at i kan ansøge om en indløsningsaftale og blive godkendt.
Beskriv hvem der står bag webshoppen og hvad kunden kan forvente hvis de handler hos netop dig.
(Med mindre andet er aftalt)
Vi håber at denne mail hjælper dig med at komme godt fra start. Skriv endelig hvis du mangler information og vi forventer naturligvis at der i starten vil være løbende dialog omkring webshoppen.